Tovább sebezhető szilánk versei

 

BESÚGÓK MEGVÁLTÁSA

 

Lám ma is világít még a Nap!

Ontja milliárd lakosú csillagok erdejében

 pisla fényeit az üstökös s

mégis sok fenyegetéstől extrovertált,

 közönyökbe fordulóvá lettem én!

Elszenvedtem s túléltem számtalan hitvány

 s gonoszkodó merényletet,

 amit csak szorgalmas ostor-kezek csak rám mérhettek

 – ez följogosít talán, hogy önvizsgálatom Sziszifuszi-keresztjét

 én cipelhessem egyedül, önmagam!

 

Ha mások szólnak is fennhangon,

 s ítéletek ordas fogait villogtatja felettem az előítélet, s a megvehető bizalom

;minek jártassam csonttá fagyott szám igéit,

 megfogható tanácsait?

– Besúgok pillantásától sokszor mocsokba kényszerültem:

 fetrengtem hazugságok bűzös pöcéiben s voltak

 – mert tudatosan megszaporodtak

 kik eltaposás ősi terhe mellett is -, mások helyére pályáztak!

 

Én már ráérős vagyok!

 Idegeskedéseim között is!

– Csak akkor tör ki mindent elsöprő vulkán-robbantással lelkiismeretem;

 szívem parancs-szavának

 kevés az elrendelt Igaz-tartalom.

 Szemek gyöngyházfényű titkaiban,

 az őszinteség humanizmusa mindent átölelve,

 megvilágítja az egyetemes kérdéseket!

Bizony, amikor Janus-arcok változatos Pál-fordulását figyeltem,

 s a rájuk szakadt önvizsgálat átkait:

 Miért is kell hát vallani lelkiismeret s szent Szív szövetségének törvénye szerint?

Sokan voltak, mert ismertem is őket, menedéket ácsingózó félelmeim között is csak a megváltó hazugságoknak hittek, s ábrándoztak!

 

VILÁGOLÓ MENEDÉK

 

Termékeny s megbocsátó ölek fehérsége,

 édesanyai karok ölelő menedéke,

; ikrekként világolnak egy hálószobatükör domborúságán.

Mert a félelem Jerikó-falait újra felépíti

 önmaga titkos tudata köré az emberi titkos félelem-tudat

 s mégis Mindenséget látó csillagszemek rengetegében az esendő ember

is biztonsággal megnyugodhat!

 

- Mint megriadt gyermek szorgalmas ördögfiókaként már bújt,

 menekült ódzkodva az otthont jelentő anyai kezek s ölek

 közé amik harmóniák szimfóniáit visszhangozták kétségbeesett fülekbe.

 Most, hogy mindketten megmutattátok szív-koszorútok rejtett,

 ős-titkait csak a humánum mindent átölelő kegyelme

 megbocsátása lehet egyedül s ténylegesen egységes, s összerendezett!

 A világ többi része Tabuban maradhat:

 A világmindenség Alfa-Omega középpontja

 két igazgyöngyszem amik talán

 mindhalálig szerelemmel telitkezve ragyognak, s telítődnek!

 

Szemek katedrálisa: Rózsaablakok glória-ragyogása;

Figyeli óvja s védelmezi megtöretett,

 megkeseredett emberi szívek mélyen a biztos s örök hitet:

 Létüszkök kiáltó hamu-üledékéből

 is fölépülhet még új kastély, Atlantisz-sziget,

 s nem vész magja a nemes agy-anyagnak,

 csókok igazhitű igézetének mert vigyáz

 s őrködik emberségünk felett is értünk dobbanó Szív:

 Szeretet! – Édesanyai karok s ölek megbocsátó menedéke feledtet,

 s velünk lehet ítéletnapig mikor a létezés maradékait az anyaföldbe vezetik!

 – Két emberi csillag-oltár érzelmek mágnes-gravitációján át egyesülni látszik, beteljesül.

 

MEGTARTÓ OLTALOM

 

Kerestem ott legszebb mennyország-reményeim

 között két Mindenség-szemed:

 Hiába! Hattyúinged s csalán-kosztümödből

 még itt dobban s remeg tölgyfakezem között csodálatos,

 kegyelmező szíved alkony-mása!

 Kerestem pontos Phügmalion-másolatok közt,

 édeni beteljesítő mosolyok oázisán át,

 s megértettem bár – keserűen, tékozló szánalmasan -, magányom!

 

Nesszusz-hamvában mennyi boldogító,

 keresetlen bók, vész el!

 – kerestem súlyos, megvádoló ítéletek mélyén –

ahol már semmi sem egyszerű:

Theirésziászok fennhéjázó igazsága szemeid oltáraiban,

 hol csak önzetlen megbocsátás fogad,

 mint rossz gyermeket ki túl sok vétséget tűzre tett!

 

Kerestem veled is – hisz te magad is átérezted -,

 elbocsátott bohócod voltam,

 leselkedő udvari bolondod csupán,

 Delila-tekinteted gyémánt-tüskéi között,

 meghasadt szerelemből vér-vízesések ádáz,

 kíméletlen könny-üstöke hull,

 mitől egy megtöretett, reménytelen pojáca fájdalmában összeesik,

 s lábai alól szakadékok szája tátong, ásít!

 

 – Szíved rabság-falai – önmagadban -,

 magad voltál, meglehet, könyörgő vadász, és vad voltál:

Liliom-törékeny döbbenet!

 Szíved meglepetéseit fokozatosan, napokként adagoltad.

 Ujjaidon végigszámoltad – gyűrűs ujjad kivéve -,

 sötéten vádló szemed igaztalan szikrái mint bombázták

 rommá gyenge akaratom,

 elaknásított érzelemmel együtt kellett laknunk:

 Titkos telepátiákkal suttogtuk volna, mire minden szó kevés!

 

A megtartó Oltalom voltál,

 s rongyként fetrengve otthagytál, hadd pityeregjen csak az átkozott árva…

 

 

SZÍV ESDEKLÉSE

 

Már csak azt mondhatom:

Mi feltétlen s elengedhetetlen szükséges!

 Nem erőltetem amiknek csak nyögés, vagy szenvedés a vége,

 s nem vállalhatom szakadékok mélységeibe vivő,

 önfeláldozó kockázatokat!

Önző belátásom az mely kikényszerít kegyetlen valóságokat,

 néhány-mindenség tekintetben s glóriás-szempárban bízó hitvallókat:

De könnyelmű lett volna, együtt szeretve lenni, csak te meg én a Senki!

 

Cseppfolyós, gusztustalan januárban is folydogál a Tél:

Kései fagy-ökleit rázza minden pehely,

 tüskés-bajonettek szikéivel fenyegetnek makrancoskodó jégcsapok!

 S jön majd ismét a megújulás:

 esélyek s lehetőségek utolsó kísérlete,

 s visszhangzik üvegfalú csöndek távolából is csókok egyetemes üzenete:

Ami jelenvaló, s vitathatatlan! Szakítások Nemeszisz-tekintete:

Halálraítélt

történetet reagál, öngyilkosok morfondíroznak

 ezen ha érzik;

a Létezés tartalmatlan, s kis senkiházi a halhatatlan Nihilhez képest,

 mert kacér pillantások azt hazudták:

 Biztasd magad csak nyugodtan,

 a jövőt építgeted hamvadó tégla-törmelékekből,

 szívedre atombombát raktak kacsintgató szembogarak!

 

Gennyesedő sebeid, már senki se vigasztalja,

 babusgatja:

Önmagadban kell,

 hogy készen állj a megtöretett megbocsátásra!

Önmagad szikla-szív menedékébe befészkelte magát

 az örök gyanú:

Kifosztott érzelmek cserélnek egymással hadüzenetet,

 s megkérdik: Bosszút esküdni jobb-e,

 mint lelkiismeret-furdalással új utakon járkálni.

 

 

MORGÓ ÖKLŰ HALLGATÁS

 

Úgy köszöntött fel az egyetlen nap,

 hogy maga előtt sodorta az esedékes szakadást,

 amiről szemed gazdag telepátiája aligha suttoghatott,

 csak halhatatlan pillanatok randevúja vigasztalhatott!

 – Úgy köszöntött fel a Nap: Glóriás arannyal színtartó malaszttal,

 fényképként mutatva fel előttem törékeny arcod finom szimmetriáit,

 s nem találta helyét sem, a két áldott hattyúfehér-láb,

 szíved ártatlan fehér szirom-oltárai vulkán-tiltakozásba kezdtek,

 egyszerre földbe gyökerezett lábbal.

 

Előtted térdet hajtva csak alázkodni tudtam én,

 majd sápadt-arcú fehérbe váltott át szívem dobbanó

 s tiszta remegése, úgy telt a nap ahogy arrogáns

 s gáncsoskodó tanárok azt tartották!

 Még önmagában mosolyod halhatatlan

 örökkévalósága értelmet s akaratot nyert!

– De a megsemmisítő éjszaka jött

 s titkos lelkünk naplólapjaira avatatlan,

 kontár kezek belepiszkáltak, belehallgatóztak:

 belesírtam utolsó, megtöretett fohászomat füled kürtkagyló-vonulatába:

Megbecsültelek tisztességgel mindig tégedet,

 s szívem elmúlások üszkeiben semmisült meg,

 amikor könyörtelen módszerekkel eskü-köteléked elszakítottad velem!

Hogy meddig tarthat még az elpocsékolt

 s fölöslegesbe vitt illúzió nem tudom:

Bekötözött emberként apokalipszisok szakadékán át hagytál vergődni,

 mikor miattad már sírva se fakadhattam;

 kötelességem lett a megbántó s morgó-öklű hallgatás!

 

 

VEREJTÉK-ÁRKOK

 

Arcom verejték- áztatta útjait tapossák:

Értelmetlen könnyek, síró glosszák.

Itt minden vendég s átutazó megtorpan

 s megdöbbennek a menedéket remélők, otthonkeresők:

 Mert az önvizsgálat ami bennem fertőz ragályos,

 s kölcsön engedményekkel a Békesség titkait megvásárolni nem lehet!

 

 Pesszimista telepesek gyarmatait szépen

 a lassan felépíti lelkiismeretem csarnok-magánya,

 megfáradt testemen fájdalom golyóbis-nyoma sokszor átüt, megsebez:

 Esküdni már legfeljebb csak a szívekben lehet,

 mocskos lesz a sok s eget rengető hazugságoktól

 teljes Januskodó arcom: A kiserkenő sikátor s ér-földek húsomból még egyre virágoznak!

 

Keresztutak keserűségét őrzi még egyre szívem üszök-sebe:

 Nem találja igazi s megérdemelt helyét senki a nap alatt,

 - de titokban s odabent elkötelezettek tiszta titkával

esküszök, hogy megérhetem még fölszabadító s megmentő véd-angyalkéz kegyelmét, hogy bizalomba fogadhatott s együtt győztünk le a félelem megkísértő ellenfeleit!

 

Nem láthatom már mit is ígérhetek szent esküvéssel tanúskodó arcok,őszinteséget áruló retinák. Lelkiismereti hiányt dédelgetünk az igaz s halhatatlan érzület semmisülésével. Szépség- foltokkal takarítjuk krokodil-könnyeink megbánásait, mikor tiszta s önzetlen igazságot remélünk s odavágunk mások fejéhez!

 

 

 

 TŰZSZÜNETI VONAL

 

Állok ítéletidőben:

 Várok hogy ismét megtapossanak, leköpjenek!

Anti-kulturált országban vadállatok ócska vonyításaira megrettenek,

 napsütésben árnyékok kísérteteként

 menekülők kénytelenül felhők vatta-gombócai alatt.

 Háromhegyhát-berceinek echó-sóhaját

 hirdeti tágas puszta mezőben: A budaörsi völgyesség!

 

Megkínozott húscafatokként át- meg átszúrtak Delila-mosolyok

 mérgező széptevések,

 Aphroditék mása királyi gőggel senkiházi alattvalót látott csak bennem,

 miközben maga is tudta, s sejtette: Fájdalmaim voltak!

 – De már a hitvány, megalkuvó szószegést nem tűrhetem

 s kiárusított érdekek vidám barakkjait

 mert már minden megtörtént velem,

 s a félelem Szkülla-hálója börtönként magában tart,

 s mint rostonsültet csak fonnyasztani tud!

 

Földi béke-megváltás:

 Szemek csillag-gazdagságában késik!

Átjár sűrű pallos s hóhérsugárban

 gyilkos s acsarkodó tekintetek tőre,

 a Szerelem romantikát vesztett pillangó- álmaiba:

 Bizony sokszor magam is belestem!

Kidobni próbáltam sűrű krokodil-könnyek záporán át

 minden hasztalan álmot, ötletet, felvilágosodást:

 Talán így önmagam igaz s megkérdőjelezhetetlen hangjára majd

rátalálhatok!

 

Elcsempészek még pár tizedet a megváltó anyaföldtől,

 hogy erkölcsben fejezhessem be életemet.

Feladat lenne: A tűzszüneti vonal felkutatása!

 

 

 REJTŐZKÖDŐ DIÓGENÉSZ

 

Kötéltáncot jár megalkuvó, számító életed.

 Megszámlálhatod tíz ujjadon hányféle leselkedő,

 csábító veszélyes alakokban les rád,

 hányféle Cassandra-pillantás mondatja ki veled mit önmagad előtt

 is titkolni kényszerülsz:

 ,,Nagyon Vigyázz!”

 – Már mindenkitől rettegve menekülsz

 s ezt te is nagyon jól tudod!

– Életben tart megbocsátó könnyezések

 önsegélyező simogatások önzetlen diadala,

 termékeny s büszke öntudatot sarjasztó erő!

Életed megszámlált töredékeiben

 mindig is hazárdjátékos voltál!

 Csak kekeckedtél az ősi jogok oltárán,

 emberi csillagok őszinte érzelmeivel:

 S ez volt az igazi, talán a legnagyobb bűn,

 amit Theirésziász- küldetésed magad is sejtettél s tudtál!

 Siker-orientált élősdiként ritkán élted meg

 Szív-mérleged avítt serpenyőiben a valódi,

 megtöretett könnyek súlya: Vajon mennyit is ér?

 

Föld rengett alattad, s felhők büszke nászait szaporította s sodorta az Idő,

 s hány megszámlálhatatlan nekifutás s pofára esés kell még,

 hogy valójában megértsd s fölfogd végre:

Már rég leszerepeltél!

 – Ne add meg amit az önmarcangoló

 s mohó kétkedés titkos csatornákon át neked parancsol,

 próbál önmagad belső terápia-hangjaira hagyatkozni, s hallgatni!

 

Kötelrepülésben, talán boldogabb repülni,

 mint hordóban rejtőzködő Diogenész átható s termékeny sugara várakozni!

S harminc felett az ember a Szerelem Alzheimerétől fertőzött s tántorog!

 

 

DON QUIJOTE-MAGATARTÁS

 

Köröttünk vak Bábel-zűrzavar nyelvi torzsalkodás ócsárkodik,

 a XXI század, Hangyaboly forgalom, munkanélküliség

 s hitehagyott Theirésziász-reménykedés,

még nem lenne késő mindent elfeledni,

 új hitvallások gyanánt felemelt tartás mellett

 a valódi Igazunkért ölre menni!

Hetvenkedő önbizalmunk megtartott mérlegén,

 túléltük acsarkodó hadait, s Cassandra-szerelmeket,

 s most harmóniában kellene megnyugodni:

 

 Ki édesanyja menedék-ölébe,

 ki egy egyenlő remény- kezébe

 mely kedvesemnek becéz még belekapaszkodik

 s bókok életfogytos büntetése közben önmagammal sem lehetek kibékülve teljesen:

 Négy sarki-magány szobám árva kézirat-kupacán:

 

Kultikus szemétdombon töltöm minden időmet,

 csak remélni tudom, hogy odafentről hol angyalok

 megnyugtató telepátia éneke dallamok csillagok gyöngyeiben

 valaki visszamosolyog rám, s vigyázva, óvja nyughatatlan álmaim.

 

 – S megannyi megfejthetetlen Delila-tekintet,

 kacérkodó fejemet elcsavaró pillantás között magam sem tudom,

 s értem miért vonzhatott minden láthatatlan elektronikus iránytűivel

 engem mágnesként az egyetlen ember konspirálta érzelem: A Szeretet?

 

Mindig is ugyanazt kérdezték a fajankós pojácák hadától:

 ,,Szeretsz-e még?! – S mélyen gyökerező

Don Quijote hallgatás mögött bújócskát járt:

 Az udvarias udvarlás!

 

 

MEGÉRETT KOROKBAN

 

Sohasem akartam hu de bátor ember lenni,

 mint kisportol Adoniszok hadseregében sztahanovista maximalizmus;

 hiányzott belőlem a hetvenkedés meghatározó karakán elhivatottság

 s a fickósság erénye, a határozott bátor öntudat iránti feltétlen odaadás

 s a forró izgalom:

 Adrenalin-löveg atombomba idegekkel!

 Fiatalon bölcsességről ábrándozni sem óhajtottam:

 A dilettáns nárcizmus kora ez,

 s hallottam a külvilágból éppen elég társadalom-gyilkost,

 csecsemő-pusztító önimádatot, s szónok-terminátort.

 

S láttam egykoron tán jobb napokat is megélt kávéházakat.

 A kultúrák Parnasszus-műhelyeit,

 hamuk fölzabáló martalékává senyvedni!

 – Én csak felelősségteljesebb megbízhatóságot könyörögtem az Emberektől,

 de úgy hogy az erkölcs-pillértalpköve sebesülésében el ne vesszen,

 - ne mást és nem kevesebbet

 mint az újra elnyerhető lelkiismeret emberségét szerettem volna

 hangyabuzgalmú hírmondóként üzenni,

 s hirdetni emlékek ködébe vesző elsárgult, foszladozó lapjaimon!

 

 – Meglepetésként ért a hír

 hogy tudóslelkű Laokón-próféták fejem felett

 már pallosok bosszú-jogát élezik,

 - most csak bottal kopogtam az élet sakktábláján át:

 A helyes döntések kipróbált lábnyomait!

 – Vigyázz ember, hogy ne csak a mindenséggel mérd magad,

 de senki emberfiának önmagadat el ne add – felelősséged ítélete szerint!

 

 

 SEBEZHETŐ IGAZSÁGOK

 

Már talán minden hiába!

 – Üvöltöm torkom szétszakított tölcséreiből,

 ahogy pókhálósodott hangszalagjaimon csak kifér!

 Évtizedek sűrű mocsárvilágában – hiába – körberöhögtek engem is!

 Íme, itt a bizonyosság:

 Néma számnak még perlekedő nyelve

 sem áll jól, hallottam ahogy marcangolók,

 marakodók ősi tévedhetetlen bandája összezúgott fejem felett:

 Gondos szorgalmukkal lerakták csontjaimat összeroppantó bombatölcséreiket!

 – Láttam az emberi aljasság minden műfaját én:

 Agyat beszipkázott anit-kulturalizmusok diktálták tüsténkedve a látszat-rendet!

 

 

Ártatlan voltam, mint ma született bárányka mindig is!

 Hisz épp elég balek megfordult már a földgolyón, egy lehettem közülük is;

 kik még hittek hitvalón:

 valami esztétikusban, valami szárnyaló varázslatban,

 - falak szomorú szanatórium -fehérségének sorolgatom sérelmeim listáit,

 mivel az emberek mással vannak elfoglalva:

 Jönnek agyi energiával a titkos atomok

 amikkel kioszthatják önmaguk között:

 Az észt hetvenkedő nagyokosok!

 – Fejben kell hogy folytassam a befejezetlen

 gondolat utolsó üzeneteit:

 hogy még léteznek bár halandóságuk

 legfeljebb csak papíron ha virít!

 

 

– S bizonytalansággal keserít s fertőz minket a Jövő:

 Az ember nem tudhatja az egységes s teljes válaszokat,

 mert összefüggések láncolatából hiányzik valami!

 – Elejtem inkább a Szót, a titkot mert nem figyelnek sebezhető igazságok!

 

 

KOZMOSZ-KÖDÖK 

 

Beköltöznék – ha lehetne -, művelhető tekintetekbe,

 ember-csillagok utolsó kozmosz-ködébe:

 Ott tán nem a hetvenkedő Adonisz,

 s hazárdjátékos hamiskártyás a nyerő!

 Glóriaként tündökölne előttem a fényerő

 ami szemeid mindenség-jóságából rám tekint,

 s mindennapok olcsó nyűge átsuhanna

 legyőzhető baljóslatként szorongásoktól fuldokló lelkiismeretem, s

szemeidnek Igen érem-őszintesége, igazsága lehetne.

 

 Nemcsak összetört pillanatok hirdetnék

 a megtöretett balszerencse keserű rendjét:

 Szitkaidat, mocskolódásaidat Világ többé már nem tűrném,

 főképp nem megalkuvó alázatot!

 – A szerelem halhatatlan száműzöttje lehetnék,

 s krokodilok könnyeiből építhetnék gondoskodó palotát!

Nagy bolondság volt hogy hinni mertem

 két magányos szív egyszer majd egymásra talál,

 s Phaónként sziklák Kharübdiszével farkasszemezve

 – ha nem féltem volna ennyire -,

hegyek szirtfok- fogságaiból

 csak megváltó szerelem bizonyítékával szabadulhatok!

 Ha eljönne angyalszárnyak gondoskodásával a szív,

 az örök megváltás leoldhatná önbizalomhiányom

 s pesszimizmusom örök s megragadható bilincseit!

 

 

 

 

Azt nem temetheti el az emlékezet,

 ami rejtett szívdobbanásainkban is velünk együtt dobog!

 Vigyázd álmaid fohászát,

 hogy csakis a veled együtt rezgő telepátiába kapaszkodj!

 

 

HOMLOK BÉLYEGGEL

 

Egy vagyok én is azok közül kik szemétdombok gazdaságán elcsücsül,

 s megfog minden garast kikuporgatva mint vén zsugori,

 hisz tomboló viharok tornádó-viharaiban

 munkanélküliség ütött maradandó tanyát!

 Romantikus, ócska korszakok

 s dédelgetett megalkuvó remény bohóca egy jelentéktelen,

 gyáva emberré alacsonyodtam

 akit még pallosok dermesztő halálfélelme is kímél,

 másként rozsda-zúzalékok sáfrány-bozótja bilincsbe verné a lesújtó vasat!

 Akit nem kímélt a könyörtelen egyetemi index-inkvizíció s a bizonyos B-lista:

 ,,Maga nem idevaló!”

 

 

- Sértések, sérülések közt kivert, mihaszna kutyaként ténferegve

 naponta megtettem a magam stációit,

 megszenvedett szenvedéstörténeteit!

 S mikor hamis szókkal mindenki igazságokról regélt

 nekem alakoskodásom álarcára semmi szükségem nem lehetett,

 mert az őszinte emberség erkölcsi törvényeinek tettem lelkemmel panaszt!

 A hazugság vákuumnélküliségében tengődtem mindig is:

 Kis érdemjegy s nagy megszégyenítés,

 - ezt sugallta szinte minden, ha megnyílt az emberszívek sebezhetősége.

 

 

Könnyek gazdag záporán át valódi megtöretett arcok sokaságát

 láthatta az ki valójában tágra nyitotta önzetlen tudattal periszkóp-szemgödrét!

 Röpködtem átutazó vendégként könyvek lap-labirintusában,

 s oh, de mégis az elszámoltató végzet székemhez szögezett:

 Vizsgák s szigorlatok versengése volt ez:

 S az ki négyesével lejjebb vitte érdemek ranglétráján,

 hamar megszégyenült!

 – Öt éven át kicsinyes zsarnokok uralma alatt

 őriztem magamban az erkölcs tisztánlátását!

 

 

EMBERI MÉLTÓSÁG-ÜSZÖK

 

Változandó korok lábainál az emberi méltóság porszem,

 hamuban fetrengő, picike magány-üszök!

 Az ember, ha őrző távolbalátóként nem lesz gondoskodó

 s nem vigyáz az értékek kiáltó szavára száz év magánnyal,

 s analfabétizmussal felelget a gorilla-agyú barbárság!

 

- S van úgy hogy az ember autodidakta módszerekkel nem akarja

 – akkor nem lehet újjáteremteni a szándékot, teremtő akaratot:

 Betűk masírozgató hadserege igenis elgondolkodásra

 sarkallhatja pókhálók ketrecében vergődő idegek

 finom s eszmélkedni vágyó csatornáit!

 

Tudós vakhitekkel már mindent elhiszünk:

 Feltétlen ügybuzgalommal anélkül

 hogy a dolgok valódi mozgatórugóit górcső alá hajtanánk,

 s talán felfedezhetnénk szemétkosarak mélyén bujkáló mondatsorok

 molekuláiban az elkótyavetyélt, maradandó lehetőségeket.

 

Mert igenis szükséges s kell

hogy az agyi tekervények DNS-bordásfalát megtornáztassuk,

 s mozgásba hozzuk egy kicsit:

 A többi már mind önműködő

 erkölcsi automatikával mind magától megy!

 – mert lovagok romantikáját nem elegendő cask

 a szívek dobbanásaival hallgatni, s megérteni

– de kell s szükséges, hogy szókincsek varázslatán át

 bókolások lefegyverző hatalmával elvarázsolhassuk

 a glóriában ragyogó emberi csillagzatok üstököseit!

 

- mert igenis az emberi méltóság akkor

 a legfenségesebb ha megmutatja önszántából

 megtöretett sebezhetősége buktatóit, megbocsátható hibáit!

 

 

 JELENTÉS A GYÁMOLTALANSÁGRÓL

 

A kitaszítottság, a baklövések, s rossz időben s helybe foglya

 sebezhetőségemben magam is árva, s gyámoltalan vagyok!

 – Most hogy már minden flancoss,

 s puccos iskoládat kijártad ugyan merre vihet még megkeseredett,

 göröngyös utad?

 – Pocakosodom: Hiúság nélkül nem vitás s a változásban

 a szilárd akarat sem ámítás,

 de rigolyáim nem változnak!

 

Emlékek fényképrögzítő anyaga világítja meg előttem

 kitöltve rettegő félelem-mindennapjaim,

 hogy maradjon meg belőle:

 Pofon-megpróbáltatások maradandó kék-lila foltja!

 Acsarkodó farkasok habzó-szájú, vesztett szózata:

,,Te rohadék végzünk veled!” – Kordivat, ostoba gondolatok hetvenkedése, lelki terror-technika!

 

 

Krokodil-méretű szemgolyók titkára vagyok kíváncsi:

 Azt gondoltam csillagok párbeszéde képtelen a gyomorforgató hazugságokra!

 Csak hogy tudatosan számolni a felnőtt magasság centijeit annyit, mint sejtve érezni:

 Te leszel az ártatlan üldözött vadászok értelmetlen csatáiban!

 – Kristálytükrömben szőrös képű gyerek fintorog, gesztikulál,

 mint kamasz örökkévalóság aki ismerkedik

 a borotva hatalmával miközben maga is jól tudja,

 bármikor lazán elmetszheti ereinek találkozási pontját:

 A felelősség tartja még fogva!

 

 

 EGYETEMI ÉVEK

 

Könnyű utólag mindent tudóként kijelenteni,

 hogy az egyetemi évtizedek csak önző keserűségünket növesztették egyre;

 különben is akkoriban a legtöbben hipnotizált tudatlanságban szenvedve állhatatosan

 s vakhittel cselekedetünk, hogy szem elől ne tévesszük csókjaink bódító hatalmát,

 eszméink megváltó feloldozását miközben egymás szavába taposva,

 

összetöpörödött aula pokolszorító forróságában

 a termékenyen nyüzsgő hangyaboly hangzatos

 s hetvenkedő szózatait magoltuk önmagunkban is egyre:

 ,,Ezt hallgatnotok kell!

 Micsoda oltári cinikus szenzáció!”

 – s mondtunk valami oltári kelekótya cifraságot szamárságok formatervezett fohászait,

 s közben árgus farkasszemekkel kedvesünk csillag-gyémánt szemeiben kutattuk

 aprólékosan az elérhetetlen mennyország örök titkait!

 – Szerelem odaadó önzetlensége inkább üstökös: Hamar elmúlik!

 

Igen! Mert megalázó,

 s kisemmiző körülmények ellenére is volt

 valami lelkiismeret fölszabadító cenzúrázatlan szószártyárság:

 Gondolatok forráspontig érlelt szabadsága!

 S igaz hogy pofonok gondolatihoz mi még túl fiatalok voltunk,

 de a testetlen s örökérvényű erkölcs, az őszinte Szót hivatottuk örökre megőrizni!

 

S verseinkben is atombomba-gondolatok helyett

 kihidetett Don Qoijote-i romantikák szárnyaltak magasban,

 tanszékek egérlyukaiban béklyóba verve sínylődött az Igaz szó,

 amit csak azért nem használtak mert önmaguknak sem vallották meg:

 Az erkölcsi tudatukból hiányzik valami!

 – S jogosan borított ki igaztalan ítéletként a hamis alku, érdemjegy köntörfalazás!

 

 

 KÍSÉRTŐK

 

Igazán megérthetnél már!

 

Én másként aligha felelhetek befejezetlen mondatokkal

 a szerelem előtt sem.

 Erkölcsi rend uralkodik lelkem őserdejében,

 s csillagzatok kozmosz-magányát figyelik szerénykedve érzékszerveim!

 Millió idegpályából:

 Lelkiismeret-furdalás s önsajnálat igájából szabadul fel a megsebzett szív,

 mely krokodilnagyságú

 

könnyeket is ölelni kész

 – az őszinte vigasz hatalma miatt!

 Melletted ültem az egyetemi padsoron:

 Az értelem végzetes golgota-kereszteződéseiben

 s abban a megszentelt s örök pillanatban megértettem:

 törékeny szíved rózsája őszinte segítségét,

 vigasztalást s érzelmet sugároz felém!

 Misztikus babonázás volt.

 Csend volt szavaidban: Mély s elszánt bölcsesség!

 

 

Ha másért aligha legalább ezért megérthetnél!

 – Még nincs gyerkőcöm!

 Nem félelem s felelősség hiánya taszít

 sokkal inkább az ősi kétségbeejtő tudat:

 Önbizalom hiányos lévén aligha láthattam

 – legfeljebb csak elvétve boldogabb napokat:

 Csak barázda-pufók arcon,

 örökkévaló könnyezés s fennakadt sikoly.

 Bosszúállók hiéna-vigyora nevetett felém, s eliszonyodott félszegségemen!

 

 

- Én már csak úgy lehetek új ember:

 Teljesebb értékű ha leszámolok

 s kidobom meghajszolt múltamat,

 de hát ezt nem szabad,

 nem lehet – önmagam kiforralt menekülő szellemét adnám el vele!

– S mindig lesznek sárkányok s haramiák

 – nyugodtan felejtsd csak el!

 

 

FÉLKERESZTEZŐDÉS

 

Amit huszonnyolc évemmel már megéltem:

 Apokaliptikus látomás, az örökkévaló könnyezések szelíd iskola-börtönökben,

 az önsajnálat,

 az atombomba-tekintetek kivégzőosztaga,

 a romos önsajnálat,

 a kontinensnyi emigráció,

 mely idegen arcok közt is idegenné tett szívemmel s megtöretett lelkemmel:

 hogy itt maradtam s a túlélő magány lett örök megértő barátságok helyett biztos osztályrészem!

 S ott maradtam egyedül:

 A biztosított semmi ősi megelégedettségével kezet fogva,

 mint kivégzőosztag előtt lőporra s golyóra kárhoztatott,

 ki nem volt reszt s megmondta nyíltan a kendőzetlen igazságot!

 

 

Így lettem skarlát-bűnös ideje korán,

 mint gyerek félárva az osztályban

 s magamban egészen üldözési mániás,

 s rettegő csavargó akin nem segíthet irgalmazó ölelés

 sem megkegyelmező szánalom s akit nem moshat tisztára sem erkölcs,

 sem glóriából font mindenség-tekintet:

 Csak maga vonszolhatja saját magát, nyomorát sorsunkban végbement Cassandra-jólatokban!

 

 

 Nem hihettem el hogy csak az mondd igazat:

 kinek szíve s lelkiismerete maga felbecsülhetetlen kincs,

 s két csillag-szemében a világmindenség kér szerénykedve bebocsátást!

 Lelkek megtöretett egészéhez szerettem volna beleírni a mindenható örömöt,

 terheket lerázó könnyebbülést

 – kinyitottam szívemet,

 bár nagyon is létező meglehet nem kellett volna!

 

 

KÉTELKEDÉS

 

Én nem merem hinni,

 hogy az erkölcs szülhet önszántából Rendet,

 s a tisztesség, becsület,

 alázat emberség még véghezviheti

 esendő lelkiismeretekben a bukás utáni talpon maradást!

 Döbbentem, mint négy kéz lábon járó, kisemmizett állat jártam

 s végignéztem emberek önsanyargató apokalipszis-tusáját:

 Önsajnálatuk vergődését, s nem hiszem már a föloldozást,

 s a kegyelemet a magány mindent rendbe hozó ősi ösztön-állapotát:

 Makacsságom mögé még megalkuvón megbújhatok,

 mint önmagunk hitszegését áruló eszmeszegők,

 s hamiskártyások -,

 s mégis a megtért tékozlóság új lehetőségeit hiszem:

 

 

Az ember önszántából még a jóság

 mindent felszabadító vonzáskörzetébe kerülhet:

 Az őszinte könnyek bizalmának én is bátran megadhatom magma

 – megtöretett lelkek önvizsgálatának!

 – Megértem az emberi bukások tragédiáját

 s pálcát senki felett nem török szándékosan,

 s gyáván.

S mint fényeskedő igazságban az őszinteségre törekvő,

 önsajnálatát sirató úgy vagyok

 úgy vagyok összerendezett egész!

 A teljes élet törvényét,

 s leckéit maradandón elátkozott pofonok nyomaival szenvedtem el én,

 szememből golyók üveg-sebei szivárogtak,

 s nem tudtam parancsolni megtöretett,

 egyetemes szomorúságomnak, kísértő félelmeimnek.

 

 

Szobám börtön-örökkévalóságában egyedül kell szenvedjek:

 Magam vettem magamra keresztekkel megpakolt felelősségemet!

 

 

EGYSZERŰ MEGÁLLAPÍTÁS

 

Állok a télben.

 Pufajkás mackókabátban üldözött idegen,

 marslakónak nézhettek meglepő sokan!

 Kígyó s álom nyakamat béklyóként sanyargatja, fojtogat.

 Milyen mérgező járvány s nátha

 az mi szerves biológiánk által szervezetem alagútjaiban még egyre öröklődik?

 Hogy minden kiesik az utamból:

 Lehetőségek, gyönyör-mennyországok halhatatlan pillanatai,

 a mindenség betöltött gyámolító hatalma:

 Menedéket adó asszonyi ölek otthon-meleget.

 

S élettelenné kezdek válni,

 mint inkognitóban rejtőzködő vákuum

 és nem tudhatom az emberi lét fontosabb kérdéseire

 a válaszokat sem – hisz félszeg a gyámoltalan lelkem rég kinyitottam,

 s úgy berendezkedtem egymagamban,

 mint hiú s öntelt képmutatók ellen a megbocsáthatatlan vétek!

 

Szerelmem most már csak csillagok makro-kozmosz öveiből üzenget,

 ha valóban még tartja érzelmes telepátia csatornáin át halhatatlan üzeneteit velem,

 nézem:

 Arca kismamák mennyországa,

 babonázó Madonna-asszonyarc,

 mely rendíthetetlen oroszlánhittel csüng gyermeke minden kiejtett szaván!

 S úgy feláldoztam volna magamat érte,

 hogy belehalnék!

 

 

Emberi jóindulat nem segél,

 homok aranyaló porszeme csak a Napsugár.

 Csókjaitól lesz ékkő- gyémánt.

 Embertelen megaláztatások gyermekkori bűneit szenvedtem,

 céltáblát tettek tökfejemre.

 Kerek s sebezhető lettem:

 mindegyik pofon orcámra üt,

 s minden lelki-terrortámadás jóvátehetetlen!

 

Meg se hallgatták könyörgő fohászaimat!

 Hánykódó önsajnálatomben egy gyerek didereg

 – az ég próbatétele, terheket cipelek!

 

 

 ŐSZINTE ÍTÉLET

 

Már nem lehet körötted irgalom!

 Csak harag van, acsarkodás, s kíméletlenség

 s zsörtölődsz szikár, megtöretett alakként magadban:

 Siratod bőszen s nem kímélve megkörnyékező lehetőségeidet!

S nem szabadulsz…

Próféták visszatérő s örök halhatatlansággal

 sújtott kérdései motoszkálnak kóborló koponyádban.

 – Mondva lett: ,,Ha magadnak nem kaparsz gesztenyét, helyetted ki cselekedje meg?”

 

Földre tapossák alázatod,

 megmaradt kincseid:

 Emberségedet,

 s kiáltani vágyó suttogó hangodat is

 elnyelik tátongó Kharübdiszként a Budaörsi bércek!

 – Akkor majd szólnál mikor bóci intézetek luxusnyaralójában,

 hideglelős kabinok magányában téged is

 végül jégre tesz az emberi akarat,

 s termékeny humusztól a tüdőd is röpke pillanatokban azonnal beszakad!

 

Akkor kellett volna ordibálni,

 toporzékolni hisztériás eufóriádban:

 Te mindent másképpen akartál,

 és kérned s könyörögnöd

 sem kellett volna csak csillagszemek megbocsátó alázatát,

 hogy saját önsajnálatodat nem engedted át másnak,

 - mindig örök pofonverésben önmagad előtt

 is ócskán, gyáván megfutamodtál

 s megkövült szívedben a mindenség-mosolya:

 

Angyal ki puszival jutalmazott téged,

 s most semmit sem értő bamba-szemekkel

 bámulni tud csak kedvesed

 – ha lenne már, tettetett jéghideg közönyét!

 Mert minden lehettél volna,

 s most számkivetett s szánalmas mitugrász vagy csupán!

 Szívtörvényed csak benned maradt meg: Őszinteségeddel mérd a Vigaszt!

 

 

NÉLKÜLED MÁS MINDEN

 (V.K.-nak szeretettel)

 

Sugárívben keskeny mandulaszemedben

 kegyetlenséged indulatait cipelted:

 Mit vétettem?! Most mondd meg!

 – Áruld csak el gyilkos magabiztosság mellett

 lelkiismereted feszélyező szikra-terheket!

– Kétségtelen míg angyal-tekinteted

 nem fogadhatott édesanyaként örökbe

 elvadított csöndet növelő magánytudat.

 Szívemben a boldogság is pusztulni látszott,

 s bohókás mosolyom is csupán álca lehetett.

 Glóriád visszatartott kegyelmező fenségével az öngyilkosságtól:

 Reményvesztett megtöretettségem végleg legyűrje,

 

Ám záporok zuhany-vízesése csak nem engedett:

 megmaradt s terebélyesedett bennem

 saját buzgó s önző önsajnálatom vegyüléke,

 s egyre nehezebben mertem csak elhinni,

 hogy andalító, balzsamos kacagásod mindörökké gyógyír

 eszköze lehet megtöretett lelki sebeimre.

 Benned kezdődött volna: Nyugalmam, s háborúzó Békével harmóniám!

 

Sötétlő pesszimista lelkembe

 titkosan s öntudatlanul becsempészted volna

 önzetlen s mindig segíteni kész

 felbecsülhetetlen szíved fohász-üzenetét:

 ,,Csak egy kicsit bírd még ki Kedvesem!”

 – Közelít a segítség s megváltás!

 – Olcsó, beképzelt ábránd marad csupán.

 A boldogsággal kecsegtetett létezés,

 mely levetkezi földi, béklyós terheit

 talán már soha nem teljesülhet, nem létezik:

 Szívedben vakhűséggel bízva eladtad halhatatlan kinyilatkoztatásod,

 csókjaid s Phaón szerelmeként öngyilkosságot is másnak tartogattad!

 

 

NAPOK ROMJAIN

 

Élek.

 Egyetlen, jelentéktelen sikoly a csöndet növelő hallgatásban,

 az utolsó hamu mely öntudatlan még parázslik egyre

 lángok fogságában hogy elmondja az igazat,

 s művésziet, az őszintét:

 A romantikát, a reménytelen udvariaskodást,

 amikor még lehettek s voltak hölgyek kegyeiért küzdő lovagok és minden,

 

lépés történelemnek számított

 – s hittem, a kegyelem angyalszárnyakkal s glóriákkal érkezik,

 az önfeláldozó halhatatlanságot megígérő csókok igézetével!

 – Hóbortos különcködésem fogadd be mindentlátó,

 emberi csillagzatom, ami két őrködő üstökösként folyton figyel,

 s vigyázz rám áldott homlokod alatt, s most is érzed:

 Hiányodtól semmirekellő,

 kegyvesztett az éltem!

 – Megnyíltak bennem a bókolások mindig teremtő bővizű forráskútjai,

 s beszélnem kell örökké hozzád öntudatlan telepátiánk titkos,

 ősi nyelvezetén,

 mint kozmosz örökké zenélő igazgyöngy csillagokkal, -

 

sokáig csak nézni tudtad s nevetni önsajnálatomat

 – összetört arcom semmit nem tartó:

 szerinted galád s hazug szavamat!

 – Emlékezz rá,

 én már soha nem lelhetem meg világommal kibékülő,

 egyetemes szándékommal,

 mert titkon elárultál,

 s mindent megvalló Cassandra-szemed megsúgta:

 Másba habarodott önzetlen,

 s hűséges szíved!

 Se kínban, se reménytelenségben se küzdelemben.

Emlékezz majd

 mikor büszke s huncut gesztenyeszemed:

 Látó telepátiád, barázdák szakadékai, fogoly-csapdái szegélyezik

 s akkor talán te is átérzed majd

 mennyire fontos s nélkülözhetetlen lett volna az Ígéret-esküd

 amit szíveddel nekem felajánlottál!

 

 

KÉZFOGÓ HŰSÉGGEL

 

Idegeket dermesztő fagyokban lassan ébredezik a város,

 s testem csontszerkezetében szaggatja tízmilis sebhelyeit a fájdalom:

 Valamikor megúszott autóbalesetem szégyenfolt volt:

 Reményvesztettség s megkeseredett önsajnálat kért benne bebocsátást!

 Még ver s kopog örökké önfejű s makacsággal beoltott szívem:

 megalkuvásokra s kompromisszumokra képtelen!

 

Jaj! – De jön még a hiéna-torkú dér

 s sebezhető mosolyomat is arcom árkaiba fagyasztja lobog már

 – igaz csak pisla fénykéveként -,

 az Alkonyat: holnapok újrakezdő megbocsátása,

 az apró külön létezés önmaga külön való törvénye szerint külön ásít,

 nyújtózkodik.

 

Táplálkozó ösztönt,

 állatiasodott indulatot termel a munkanélküliség,

 az örökké elégedetlen ember vér-alagútjaiban,

 én majd úgy szeretném életemet rendezve a létezés kincseivel gazdálkodni;

 sebezhetőség nyomorait,

 pesszimizmusom újratermelődő bozont-tüskéit megbocsátó,

 anyai kezek várják:

 amik önzetlen kegyelmükkel reménytelenségem is elringatják,

 s megajándékoznak a Holnapok újító terv-lehetőségeivel,

ami miatt még érdemes kicsit optimistábban ébrednem,

 s két hűséges ékkő-szempár bámulja újra s ismételten megkérdi:

 ,,Na öreg remete, hogy mint aludtál?”

 – S kezet fogó, megtörhetetlen alázatát vezet engem gondoskodva

 – mint védtelen árvát -,

 napszakok sikátor terepein!

Akkor leszek biztos, hamis tudattal otthon!

 

 

 

ÖKLÖK KERESZTTÜZÉBEN

 

Sok egyén közt sajnos még mindig emlékszem erre is:

 A vézna Vörösre ki egy bérgyilkos ügyességével naponta megfenyegetett

 s kikészített s mint undorító, kicsiny piócák az emberekre rátapadt,

 s dühöngő, bosszúálló öklei ellen nem volt se apelláta, se mennek,

 

Kilencvenes évek közepén még ki sem nőttem gyerekkorom

s már iszkoltan loholtam s menekültem a lehetséges holnapok reményében,

mik esetleg meghozhatják a nyugalmat, s a kegyelmet!

– S el nem eresztve revans-bosszú gyűrűjéből úgy püföltek mint megdagadt, hájas bokszzsákot,

- te kis féreg, te szemét -, még elcsíptek s fejemet WC-kanálisok gyomrába túrták:

,,Hadd ízlelje csak a szökevény az új ízeket!”

– Más nem is történt!

Összetört s megsemmisült a vigyázó s dédelgetett gyermekkor

amit olyannyira próbáltam megőrizni s védeni én!

 

Csak dőlt,

 csak dőlt mindennapok szitok-szóáradata,

 s gorilla-öklök apokalipszisa.

 Az iskola udvara ahol a gyűlölet árkait,

 s agresszió-szakadékokat ástak kedvükre hetvenkedő sírásokként

(s vizeletük olcsó szagával fenyegetőztek),

 s a szél is majdnem veszett orkánként tombolt kivetkőzve önmagából,

 s jöttek mentek a megalázott évek,

 és megjött httyúfehér hiéna-karmaival a Tél:

 Atombombák jeges üdvözletét hajigálták!

 

 

ERKÖLCS-LAPOK

 

Milyen harmatos fiatalok is voltunk,

 szinte vadonatújak, óvodás korunkban:

 Az élet miniatűr császárai, királynői.

 Földi kis zsarnokok az összesereglett hangyabolyban.

 Homokozóban a szabadság örök tanúskodói,

 milyen határtalan függetlenek a mini-kozmosz játékháborúiban,

 hol a halhatatlan idő, tán örökre megáll s nem telik,

s koronásan, mini-palástosan járkáltak

 a lánykák is felemelt,

 aranyos mosolyokat pecsételtek szülők büszke szívére!

 

Milyen bájosak s szerelmesek

 fehéren foszforeszkáló mennyasszonyok közt a gavallérok is:

 Teremtett s létrehozott valamit két emberi szív,

 és sarkig kitárták egymás őszinte lelkeit;

 mennyország-tekintetek, komor-szemöldökű-Titánok,

 bánták ők is a csempészet csókot egymás mézízű ajkairól:

 Érzelemben fuldoklók, s a halhatatlanság pillanatnyi lelkületében egyesültek,

 

milyen szerencsés mézlisták lehettünk,

 hogy mindent látó emberi csillagszemek

 fenntartás nélkül egyedül nekünk tartogatták

 a mindenséget betöltő fohászok örökkévaló üzeneteit!

 Milyen hóbortos s bagatell civakodások törték meg gyakorta a mezőt,

 a szívek gyarmatait,

szemek parazsát, könnyek tiszta kristály-palotáját:

 

Mi elviseltünk mindent mert ki kellett hogy akarattal is bírjuk:

 Igaz szavak sóhajától s tekintetek telepátiájától

 gazdagodott az év,

 és sorsfordító időkben magabiztosak voltunk,

 s kellő karakánok,

 hogy az emlékezet ne győzze le soha a feledékenységet!

 – Most csak bámulni tudlak hova suhantál garabonciás emlék?

 

Mások már rég befutott létezéssel kacérkodnak:

 Én vánszorgok még egyre ócskán,

 meggémberedve, cipelve igazságom Erkölcs-kódexeit!

 

 

HELYSZÍN A MEGBÁNÁSBAN

 

Magammal csak Rész lehetek,

 próbálgattam megtalálni az egész részecskéit,

 amik sorsfordító pillanatokban szétszóródtak köröttem!

 Lelkeket érintő alázkodás,

 sárba tiprás kezdett kinevetni,

 s a gyerekszoba már csak befejezett emlékként folytatott,

 de leginkább mégis az iskola oktatott:

 Félelemmel vegyes túlélésre,

 az állandó riadókészültségre, szorgos vadállatok:

 Emberek acsarkodó karmai ellen!

 

És még csak azt se mondhatom,

 hogy egymagamon kívül lélek megtöretett-állapotát,

 kereszt-sorsait rajtam kívül meggyászolta-e valaki Irgalom-fia?

 Kétségbeesett krokodil-könnyekkel vacogtam túl azokat a napokat,

 ha benyitok álmaim látomás-otthonaiba:

 

 Megint gyerek lehettem,

 aki valamikor imádta a törökmézet,

 gumicukrot, s tejkaramellát

 – legbelül terjed csak csontokat morzsoló megaláztatás

kívül leköpött orcámat cipőtalpak

 rendezett frontvonala rugdalja a bosszú ősi elégtételeként.

 És még kétségesebb,

 még reménytelenebb az ismeretlen; a folytatás!

 Erkölcsöm el nem adható ereklye!

 

 Mázlim volt, s éppen a rossz szenvedésekben:

 Életeket csipkedett a Nemezisz-sors:

 Eltévedt bókok, romantikus széptevések, betegség, csont-fájdalom

 – minden lelkiismeret dögevése túlélhető volt,

 még a lelki terrorizmus,

 - de már mindent elmondtam:

 Egy döntés s csók-eskü földre buktatott, de egészen,

 - úgy abban a végzet-percben!

 

Bosszúra kellett volna vetemednem!

 – Éppen csak megmártott egy-egy vasököl,

 WC lefolyók- katakombáiban,

 s jól sikeredtek bizony, dorgáló atyai pofonok is!

 – Az eredmény lényeges lett,

 szobákban kódorgó kísértet-felismerés.

 Itt vagyok s mégis magammal csak Rész lehetek!

 

 

EMIGRÁCIÓ

 

Később éjben kilenckor autó szentjánosa csapódott,

 rongydarabként ütött el,

megtöretett kegyetlenséggel, fékezést mellőzve.

 Utcánk egyik lámpaszigetén ácsorogtam,

 türelmetlen forrófejjel,

 mert szórított az előadási határideje,

 

 s bár tél volt az Atlantisz-peron túlsó felére már nem jutottam el,

 körbefogott a meghökkentek szent gyülekezete: ,,Ilyen fiatal volt szegényke,

 s máris öngyilkosságot fontolgatta!”

 – pedig pusztán kamaszkori sérelmeim buktak engedetlenségükben felszínre!

 S közöttük kórházi emigrációm valódi rabruhájában én!

 S furcsa volt, hogy mindent előre tudok,

 hogy el fognak gázolni s lehet féllábú kalózként

 mint kis bicebóca még biceghetek

 s orvosok majd szemembe hazudják igazságaik:

 

 ,,Nem lesz semmi! Nyugi!” – S régen tudtam, ha nem élném túl

 – csak azért is, túlvilági sétámról visszatérve megtorlom megaláztatások poklait.

 – Fölébredtem meztelen Ádám-szkafanderemben,

 fölültem ágyamban s hasogatott vaskapcsaival

 lábam szövet-labirintusaiban a néma fájdalom,

 mely csak érez, de nem beszél.

 

 – Én tudom, hogy a reggeli kötelező vizitelések, kórlapok böngészése hiábavaló,

 - lábamra még utoljára akaratom makacs talpkövén csak fölállhatok,

 s kórterem ágyon vacogva akár pufók vombat-kölyök,

 kuporogtam sokszor hét napig is,

 

 míg emberek szívébe általános riasztást nem küldött a reggeli vizit!

 Aztán valahogy hajnalfele ledöntött a betöretett fáradtság,

 - s radiátorokon is aligha jöhetett

valami olcsóságba nyert langy-meleg.

 Reszketeg fogakkal szurkált félelmem reggelig:

 Hátha műtőbe kerülök s nem távozom onnét!

 

 

MEGÉRTEM SZAVAID

 

Én fölfogtam mindenséggel is egyenértékű árvaságodat,

- Igen -, mikor termékenységet sugárzó gomb-szemeidben

elvetélt magzatok méhével a Boldogság!

S megszülte fájdalmát a gyöngy-ékkövű bánat!

Igen! – Akkor együtt virrasztottam teveled: S most tudtam csak mert elmondtad, azzal jössz,

hogy nem kellett volna!

– Néha fölösleg volt ajkaimra rebegni vigaszok fohász-akaratát:

,,Nyugodj csak meg bátran bogárkám.

Nem lesz semmi baj!”

– Vakmerő szavaid áltattak sokáig engem is:

A becsapható, balga ostobát!

 

S azt gondoltad álom,

hitted is könnyelműen Delila-mosollyal még megvigasztal

– de te: Könnyeim szívet tépő igazságában csalódtál,

hogy igazolhasd rögeszme hazugságaid,

mert magad említetted:

,,Időként elviselhetetlenül ésszerű az őszinte, megrágott Szó!”

– Könnyeim gazdag tavában érted hibernálódott a szeretet!

 

Emlékszel-e még akkor liliomok kelyheivel

bezártad törékeny lelkiismereted előttem – én nem hibáztattalak,

leborultam s átöleltem büszke s ruganyos térded hajlatait!

– Érezted azt hogy megfellebbezhetetlen részemmé váltál,

s én is talán egy lehetek kiket boldogságoddal kitüntettél:

Oh! Hogy elfecséreltük felbecsülhetetlen idejét az örökkévalóságnak,

 

egymást becézgettük romantikus bókok halmazával,

becsaptuk önző szíveinket semmirekellő áltatásokkal,

s végül jeges karmaival,

rám vadászott a Hiéna-tél,

akár meg nem értett irigyek táborában a habzó-szájú gyűlölet!

 

 

MI MARADHAT?

 

Végül is kilátástalanság, bizonytalanság pesszimizmus láncolata jövő felé kacsintgatni,

 végül is kivilágosodik s meglátni sebezhetőség szakadék-barázdálta arcain:

 Finom verőerek egyéni történetekről regélhetnek,

 s hogy egyedül a megingathatatlan szívdobbanások bizonyulnak ragaszkodóknak,

 s vakhűségeseknek, ajkak titkos zenéje,

 tekintetek lebilincselő telepátiája,

 s borostyán-hajzuhatagok szilaj s független lobogása

 és halhatatlan romantikák lovagias magatartásában

 már csak kóbor lovagok hisznek,

 végül is az erkölcsi értékrend manapság csak könyvek lapjain trónol,

 olyan földön ami bulizni jár,

 s élénkítőt szed, hogy a kábaság mulandóságra

 ítéltetett oltárán hódolhasson élvezeteinek, - nem nagy büszkeség!

 – Megalázó szégyenfolt csupán!

 

A megfoghatatlan jövő ugyanolyan lehet majd,

 akár múltunk meghibásodott döntései,

 csal tudattalanul, s még fölfedezhetetlen akarattal:

 tudatos megkérdőjelezés és kételkedés elkápráztatja illúzióival

 a rendszerekben gondolkodó intelligenciát:

 Ész-érvek örökérvényű szabályrendszerét!

 

Összegyűjtik hatalmas bálákba csürheként kultúrák düledező romjait,

 s máglyát raknak a tudatlanság oltárain,

 s végül is az akaratnak mindig is az irigy féltékenység a hóhér-halála,

 és a lehetőség csupán kiválasztottak céltábla-kiváltsága.

 Végül is az ember tán jobban tenné ha vigyázna magára,

 s becsületben tarthatná az Emberség törvényeit!

 

 

 

ESENDŐ IFJÚSÁG

 

Valamikor a szépen ívelt cseresznye-száj:

 Alkonyok halhatatlan mosolyát őrizgette:

 Finom s törhető porcelán-fogak,

 az idők végtelenségét dicsérték!

 – Valamikor, mint pattanásos pojáca én is egykedvűen őriztem ifjúságom rügyeit:

 Két tojás-szemölcsön felbukkant a szeplős-gombóca,

 bandzsító szembogár, hurkák gyűrűjében béklyóba kötött izomzat:

 Sokan vicsorították rám féltékeny

agyaruk: ,,Te kis féreg, mivel akarsz gyarmatosítani?”

 – Pufók Cupidó, s széltoló Tartuffe is iskolapad recsegő deszkái között:

 

Gyötrelem, s síró jajveszékelés,

 s ők még mindig lesznek, ha én elveszek:

 Önzetlen bájosságuk mögöttes meghatottságuk kortalan,

 föltámadnak minden sebezhető szívburokban:

 Értelem s ösztön labirintusaiban,

 szobák mélyén s egyedüliség földjén:

Rázza őket az ősi ösztön, csak általuk mutatkozik meg az esendő ember Igaz-énje,

 csillagok őszinte, s önzetlen igazi kegyelme a homlok alatt,

 melyből buzgolkodó források szökdösnek a nagyvilágba!

 – vereségem sokkoló lúzersága, semmirekellősége bennem lélegzik.

 Énem szerves részét – tudom nem tehetik -, de részemet képezik!

 S csontomat is magukkal viszik a földi tápláló sivatagba

 ha lelkem sebezhető burkát eléri önmagam megbocsáthatósága!

S én a finom s mennyország-kacagások is az Idők távlatába hullottak!

 

 

SZEMÉLYES JEGYEKKEL

 

Már nagyon közel, túl közel a harminchoz.

A mozdulatok, gesztusok, és olcsó, megfontolt cselekvések meghatározzák a felnőttkor útját!

Kopasz hajhagymákat befestette szánalmával a vén Idő:

Lássa a társadalom szánja-e vagy eltapossa ki görbén,

kacsázva járkál, s önmagát is szégyellve udvariaskodik.

Szemek megtörhetetlen, őszinte tekintetében egy gyerek sír,

jajveszékel, s rimánkodik!

 

,,Már rég családot kellett volna alapítanod te mulya csirkefogó!”

– Az ember lelkiismeretének Robinsona befelé indul:

Ismeretlen vér-erek titkos bugyrait, szív-kikötők biztos otthonait,

keresi egyre sürgetőbben mert nem lelhet saját nyugalmat!

Bőr alatt a szív-kelyhek könnyek

krokodil-vízesésével fölszakadnak:

föl-alá őrölnek még csikorgó, egykedvű fogsorok!

– De még föntebb titkok gazdag, fölbecsülhetetlen ajándékát őrzi a Szem!

Só és sebezhetőség! A tüskegerincekre fölakasztott húsdarabok

még mozgatják belső parancsolat

 

törvénye szerint az izomzat cselekedeteit,

s egyre-másra a lerágott, lélek-gyötrő évek jönnek,

bár vánszorogva!

Megfordíthatatlan sorrendben következik a lényeg:

Balszerencsék vétkes súlya: DNS- ek bekódolt házirendje megőrzi a biológiai örökségeket,

s szellemi értelem csak a hitvalló tanúskodók kezén terem!

 

- Bőrbe öntik ki, hogy legyen még folytathatósága

 az emberi Erkölcsiséget:

 Lelkében fekete foltok,

megfogadható leckeként: Piros pontok!

 

 

PROMÉTHEUSZ FELTÁMADÁSA

 

Itt éltem én; azaz osztoztam hegyek kristálysüvegét tépő orkánokban,

 apokalipszis ostromokban:

 Emberség-próbákban olvasó bagoly, menekült sündisznó!

 A rettegett béka bélű, aki csak válogatott alapanyagot fogyaszthat

 – nemcsak orvosi utasítás szerint. –

Ezért láttam innen nemes anyagok bomlását,

 majd újboni fölszabadult kovalens kötéseit,

 másként szólva az ember visszafejlesztését

 az állati analfabétizmus szakadéka felé!

 

Ahogy mindenki becsmérli hírmondók,

 s próféták bölcsességét, és neandervölgyiek cinikus barbárságát!

 Az üres fogaskereket forogni csapágy

 és anyacsavar nélkül az agyban,

 az értelmet taposva préselő hülyeség-spirál,

 s valami kegyetlen s kellemetlen anyád kompromittáló obcén

 beszólás hangzik autók köd-kürt jeléből,

 és arcomból ismeretlen mégis ismerős

 

arc tekint rám: Látó-tükrök szigetein bukkan elő,

 mint tiltott-index igazságokat hirdető apostolok mellett a felelősséget vállaló,

 értelemmel csatázni kész írástudók:

 Versengés itt már nem számít! – akárki nyer vagy veszít!

 Csak a felelős tudat önmagadért,

 hogy hirdetted a megváltoztatott erkölcsöt,

s gerinces helytállást: mindazt amiben hittél!

,,Ne add fel még!” – szól hozzád a lélek

 minden kezdet Prométheusz-feltámadása, új remény!

 

 

TEKINTETEK ŐSBESZÉDE

 

Emberi csillagok, beszédes tekintetek emberi szájak,

 mennyország-mosolyokban valami titkos varázs lappang, létezik s van!

 S hangtalansággal figyel, fölfedez, s szárnyal.

 Nem csalfa ábránd, titkos romantika testetlen gavallérság mégis létezik s van!

 

S hiába az abszolút mindenséget átformáló,

 biológiai sejtösszekacsoló endokrin a végtelen szerelem

– finoman minden lényegen

 átüt mindenkiben mert lappang,

 s szívünk mélyén rejtőzködik,

 

Forradalmasítja testünk molekula-térképét,

 mint vágyakkal kacérkodó álmokat

 a gondolat s kiépül önmagából

s önműködőn az elrejtett tikos egész és létezik s van!

 – Gyémántként ragyogó szemekben,

 ott csillog telepatikus tekintetekben létezik s van!

 

Félszeg kezemet kedvesem hattyúkeze

 vezetgeti határozott szánalommal s a lényegben

 amit hirdet az eszme rejtett igen szeretete lappang:

 Emberi csillagok beszédes tekintetek,

 nevető szájak, mennyország-mosolyokban

 valami babonázó mondhatatlan, furcsa s titkos varázs lappang,

 öntudatlan jelen valóan lappang,

 létezik s van!

Hisz pillantások gazdag arc-beszéde:

 Titkos jelbeszéd, kód szívkelyhek világértelmezése felé!

 – Egyetlen darab létezés:

 Fölbecsülhetetlenség terhével mérendő s mégis annyira fájdalmasan kevés!

 

Mikor még minden emberi csillag beszélt

 azt üzente földi nyelven:

 ,,Szerettelek életen keresztül te bájos mafla;

Pojácaságban örök lúzer-ostoba!”

 

 

ALKALMI JEGYZÉS

 

Huszonnyolc éves vagyok! Hivatásos munkanélküli.

 Szépirodalommal megfertőzött léhűtő csavargó,

 akiből sugárzik – még mindig -, sebez